چندی پیش مطلبی در سایت دیجیاتو منتشر شد تحت عنوان معرفی بازی چالش؛ آش شله قلمکار , “دیجیاتو یکی از بهترین سایت های IT کشور هست”

نویسنده محمد کریمی در این متن علاوه بر معرفی بازی چالش انتقاداتی از این بازی داشته که در ادامه این انتقادات برسی میشه .

بازی هایی با محوریت محک اطلاعات تازگی ابتدایی خود را از دست داده و بین آن ها اپلیکیشن ها اندکی را می توانید پیدا کنید که المان هایی متفاوت داشته باشند؛ یعنی شما معمولا با همان کلیشه ها و تغییرات اندک مواجه هستید که البته همیشه هم بد نیست .

پاسخ :  سبک بازی های معمایی کلمات بر اساس سوالات معمایی و مفهومی اولین بار توسط بازی هوش سیاه به مارکت های ایرانی از جمله کافه بازار آورده شد و در آن زمان چندین بار توسط کافه بازار به دلیل ایده جدید در صفحه اول قرار گرفت و بنر شد . و بازی چالش نسخه تکمیل شده ای از بازی هوش سیاه هست . در مورد مدل طراحی هم استاندارد حکم میکنه بازی چالش هم مانند مدل های نمونه ای خارجی و داخلی باشه به دلیل استفاده از تجربه کاربری بهتر (UX) .

در ادامه نویسنده دوباره بازی چالش رو با بازی های دیگه مقایسه کرده  و در متن انتقاد آورده :

 اما خوب خلاف آن ها که معمولا پرسش ها دسته بندی گشته اند و با انتخاب یکی از موضوعات اطلاعات خود را به چالش می کشید، Smart idea آمده و تمام سوالات را قاطی نموده است. بنابراین شاید یک مرحله سوالی پیرامون جغرافیا را شاهد باشید و مرحله بعد به پرسشی از گیمینگ جواب بدهید.

پاسخ :  بازی چالش با بازی های سبک Quiz مثل (Quiz of Kings یا چهار یا دون دون یا … )کاملا متفاوته  . محتوی چالش کاملا متفاوت هست و سوالات توسط من عباس نقدی  و دوست عزیزم امین رازانی  تهیه شدن  . پس نحوه برخورد با سوالات معمایی و مفهومی با نحوه برخورد با سوالات عمومی کاملا متفاوت هست .

اساس کار چالش “به چالش کشیدن ذهن و هوش کاربران هست” و سعی نداریم اطلاعات عمومی کاربران رو محک بزنیم . ما همیشه سعی داشتیم با سوالات جالب و مفهومی و طنز آمیز ذهن کاربر رو با چالش رو برو کنیم و در بین سوالات آموزش هم بدیم .

در ادامه باز میبینیم :

راستش را بخواهید این تصمیم باعث شده تا چالش را بتوانیم از سلیقه ترین اپلیکیشن های اسمارت فون ها بنامیم. ممکن است بعضی ها دوست داشته باشند طی دقایقی سوالاتی از موضوعات گوناگون ببینند [مشابه همین جدول هایی که میبینید ولی با استانداردهای عناوین Quiz] بنابراین با بیش از 1000 مرحله ساخته استودیوی Smart idea وقت خود را می گذرانند.

پاسخ : دقیقا اشتباه نویسنده همین هست که چالش را با بازی های دیگر مقایسه کرده اما جمله سلیقه ای بودن چالش کاملا درست هست . بله چالش با سلیقه ای متفاوت درست شده و قرار نیست خدمات بازی های دیگر رو ارائه بده و قطعا کاربران خاص خود رو خواهد داشت .

اما در ادامه نویسنده نوشته :

ولی گرافیک و موسیقی؛ از دیدگاه طراحی منوها که خلاقیتی نمیبینیم و مشابهش را تا حالا دیده اید .

پاسخ : در این مورد باید بگم خب هرکسی سلیقه ای داره . طبق نظر سنجی که چند ماه پیش انجام دادم اکثر کاربران نظر سنجی چالش از گرافیک و زیبایی چالش راضی بودن و گرافیک رو نقطه قوت میدونستن اما بگذارید رو راست باشم گرافیک و طراحی چالش بهتر از این هم میشد و در آینده بهتر هم میشه .

اما یک نکته که نویسنده نوشته : 

هنگامی هم که سوالات پرسیده می شوند هیچگونه موسیقی را نمی شنوید.

پاسخ : قبلا برای بخش game play موسیقی ملایم و حرکت های گرافیکی زمینه قرار داده بودم اما به دلیل اعتراض کاربران این موسیقی ها و حرکات گرافیکی حذف شدن . نظر کاربران این بود که صدا و حرکت های گرافیکی تمرکز بازی رو از بین میبرن و چون بازی معمایی و فکری هست و من حق میدم  . 

حرف آخر : قطعا زمانی که بازی چالش رو شروع کردم نصبت به امروز تجربه کمی داشتم و اگر امروز این کار رو دوباره انجام بدم به بهترین شکل ممکن انجام میدم ولی خب چالش رو دوست دارم همانطور که کاربران دوستش دارن 🙂

از سایت دیجیاتو و نویسنده محترم ممنونم که نظرات و انتقادات خودش رو برای چالش نوشت . این روز ها اینها واقعا کار بزرگی میکنن . خسته نباشید .

نظر شما چیه در مورد این مطالب ؟

دسته‌ها: بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.