سلام . در این مقاله قصد دارم در 10 قدم روش هایی رو آموزش بدم که Android Studio و gradle رو سریعتر کنید تا از میانگین زمان انتظار ۸ دقیقه به ۱ ثانیه برای بیلد گرفتن برسید .

قدم اول :

هر پروژه ای که در اندروید استودیو ایجاد میکنید فایلی با نام gradle.properties داره پس محتوی این فایل رو حذف کنید و کد زیر رو به این فایل اضافه و ذخیره کنید .

توجه : مقادیر Xmx و MaxPermSize رو بر اساس این الگوریتم در سیستم خودتون تنظیم کنید که  MaxPermSize حتما 1 ششم RAM سیستم شما رو داشته باشه و Xmx حتما مقدار 1 هشتم RAM سیستم شما رو داشه باشه و نیاز به دقیق بودن هم نداره مثلا در این کد سیستم من 8 گیگ RAM داره و بر اساس این اندازه تنظیم کردم .

قدم دوم :

در هر پروژه دو فایل با نام build.gradle وجود داره پس در فایل build.gradle داخل ریشه اصلی کد زیر رو در انتحای فایل اضافه کنید . (توجه کنید که در فایل ریشه اصلی اضافه کنید نه در فایل gradle داخل پوشه app پروژه )

 

قدم سوم :

حتما در repositories و allprojects فایل قبلی build.gradle مخزن های زیر رو اضافه کنید در هر پروژه ای برای استفاده از مخازن آفلاین و آنلاین از پیش آماده .

 

قدم چهارم :

به قسمت تنظیمات Preferences در اندروید استودیو برید و از منوی سمت چپ Build, Execution, Deployment رو انتخواب کنید و روی Gradle  کلیک کنید در صفحه باز شده Offline Work رو تیک بزنید و ذخیره کنید (توجه : اگر نیاز به دانلود کتابخانه های جدید داشتید باید Offline Work رو غیر فعال کنید و بعد از دانلود library های مورد نیاز دوباره فعال کنید این حالت رو)

قدم پنجم :‌

فایل های SDK و Gradle رو هیچ زمانی در پارتیشنی جدا ازپارتیشنی که اندروید استودیو نصب هست قرار ندین . برای مثال اگر اندروید استودیو در ویندوز در پارتیشن C نصب شده بود حتما SDK و Gradle هم باید در پارتیشن C باشن مخصوصا اگر سیستم شما هاردی غیر از SSD  داشته باشه قطعا باید این کار رو انجام بدین .

قدم ششم :

اگر از سیستم عامل ویندوز استفاده میکنید یا مک حتما حالت RealTime آنتی ویروس سیستم رو غیر فعال کنید در هنگام باز بودن اندروید استودیو در واقع این اصلی ترین مشکل کندی اندروید استودیو هست .

قدم هفتم :‌

حتما از سیستم عاملی غیر از ویندوز استفاده کنید . من به شما لینوکس Ubuntu و Mac OSX رو پیشنهاد میکنم چرا که در این مورد تجربه دارم و بسیار کارساز هست .

قدم نهم :

اندروید استودیو به صورت پیشفرص برای اینکه راحت اجرا بشه نیاز به 8 گیگ RAM و هارد پر سرعت SSD داره پس اگر یکی از این دوتا رو داشته باشید قطعا مشکلتون رفع میشه تا حدودی و اگر دوتا رو با هم داشته باشید مثل من سرعت باز شدن اندروید استودیوی شما به 3 ثانیه میرسه و سرعت بیلد گرفتنش به 1 ثانیه (البته در سیستم عامل mac osx) .

خب امیدوارم موارد گفته شده کارساز باشه برای شما اگر در آینده روش های جدیدی پیدا کردم حتما در ادامه این مطلب اضافه میکنم یا اگر هرکدام از قدم ها منسوخ شدن حتما اصلاحیه میدم و تصحیح میکنم .

نظر شما در مورد این مطلب چیه ؟

دسته‌ها: آموزشاندروید

2 دیدگاه

نرگسی · 1396-12-10 در 22:24

وای این واقعا عالی بود من به خواطر کندی اندروید استودیو از eclips استفاده میکنم چند ماهه ولی الان که تست کردم اینا رو واقعا کار ساز بود برام و تا حدودی سرعت رو بالا برد اما آخرش باید هارد رو عوض کنم یا رم به لپ تاپم اضافه کنم البته اینم بگم نسخه های جدید تر gradle نسبت به نسخه های قدیمی تر بهتر عمل میکنن من از نسخه 4.4 استفاده میکنم الان

    عباس نقدی · 1396-12-10 در 22:36

    خوشحالم امشب باعث شدم کار شما تا حدودی سریعتر بشه .

    در واقع مشکل اصلی از اندروید استودیو و گریدل نیست و مشکل از Java هست که این کندی ها رو به وجود میاره و همه اش زیر سر ماشین مجازی جاواست .
    اگر نگاه کنید در هنگام بیلد گرفتن چند پردازه به نام های java وجود دارن که به مرور زمان حجمشون از چند صد مگابایت به چند گیگ میرسه و این دلیل بر کندی سیستم هست مگرنه که کل اندروید استودیو خودش ۱ گیگ بستشه و اگر JetBrains لطف کنه از زبان های دیگه مثل C++ استفاده کنه برای توسعه IDE پایه خیلی خوب میشه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.